21 Eylül 2024 tarihli ve 32669 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Girişim Sermayesi Yatırım Fonlarına İlişkin Esaslar Tebliği (III-52.4)’nde Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ (III-52.4.c) (“Değişiklik Tebliği”) ile Girişim Sermayesi Yatırım Fonlarına İlişkin Esaslar Tebliği’nde (“GSYF Tebliğ”) birtakım değişiklikler yapılmıştır. Getirilen değişikliklere ilişkin detaylı bilgilere aşağıda yer verilmiştir.
1. Fon Bilgilendirme Dokümanlarında Değişiklik
Değişiklik Tebliği ile fon bilgilendirme dokümanlarının kapsamı değiştirilerek, önceden ihtiyari olarak düzenlenmesi öngörülen yatırımcı bilgi formu, bilgilendirme dokümanlarının kapsamından çıkartılmıştır.
Değişiklik Tebliği ile “Fon ile katılma payı sahipleri arasında bireysel veya toplu olarak akdedilen standart sözleşme” şeklinde tanımlanan fon ihraç sözleşmesi getirilmiştir. Söz konusu standart sözleşmede yer alması gereken asgari unsurlar Değişiklik Tebliği’nin EK/4’ünde belirtilmiştir. Buna göre, fonun yatırım stratejisine, fonun yatırım sınırlamaları ve risklerine, portföyün yönetimine ve saklanmasına, fon malvarlığından yapılabilecek harcamalara ilişkin esasların fon ihraç sözleşmesinde düzenlenmesi gerekmektedir. Bunun yanı sıra, fon katılma paylarının nitelikli yatırımcılara satışı öncesinde yatırımcılarla fon ihraç sözleşmesinin imzalanması zorunlu kılınmış olmakla birlikte, katılma paylarının borsadan alınması halinde yatırımcılar için böyle bir zorunluluk öngörülmemiştir.
Fon ihraç sözleşmesinde, yatırımcının haklarına ciddi şekilde halel getirecek ve kurucuya tek taraflı olağanüstü haklar tanıyan hükümlere yer verilmemesi, ispat yükümlülüğünü yatırımcıya yükleyen düzenlemelerden kaçınılması zorunlu tutulmuş, sözleşmen dilinin açık ve anlaşılır olması, yatırımcının metni okumasını güçleştirecek veya engelleyecek küçük puntoların kullanılmaması gerekmektedir. Mevzuata ve fon bilgilendirme dokümanlarında yer alan kurallara aykırı düzenlemelerin de sözleşmeye dahil edilmesi yasaklanmıştır.
Fon ihraç sözleşmesinin bir örneğinin portföy saklayıcısına iletilmesi ve sözleşmenin Kamu Aydınlatma Platformu’nda (“KAP”) yayımlanması gerekliliği de Değişiklik Tebliği ile getirilen düzenlemelerdendir.
2. Fon Adına Sicillerde Gerçekleştirilecek İşlemler
Değişiklik Tebliği öncesinde, fon adına ticaret sicili ve diğer resmi sicillerde yapılacak işlemlerin, kurucu ile portföy saklayıcısının birer yetkilisinin ortak imzası ile gerçekleştirilmesi gerektiği belirtilmekteydi. Değişiklik Tebliği ile yetkililer, kurucu ve portföy saklayıcısının yönetim kurulu başkan ve üyeleri ile yönetim kurulunca yetkilendirilecek en az ikinci derece imza yetkisine sahip kişiler olarak tanımlanmıştır. Buna göre, fonun ortağı olacağı şirketlerin kuruluş, sermaye artırımı, pay devri ve benzeri nitelikteki işlemleri için ticaret sicili ve diğer resmi sicillerdeki işlemler kurucu ve portföy saklayıcısının belirtilen yetkililerinden birer kişinin müşterek imzası ile gerçekleştirilebilecektir.
3. Fon Malvarlığının Teminat Gösterilmesinin ve Rehnedilmesinin Mümkün Olduğu Haller
Değişiklik Tebliği öncesinde, fon malvarlığının teminat gösterilmesi ve rehnedilmesi kural olarak mümkün değilken, bu yasağın istinasını ise fon hesabına olması, içtüzük ile ihraç belgesinde hüküm bulunması şartıyla kredi alınması ve koruma amaçlı türev araç işlemleri yapılması oluşturmaktaydı. Değişiklik Tebliği ile birlikte, fon malvarlığının teminat gösterilmesi ve rehnedilmesine ilişkin istisnaların kapsamı genişletilmiştir. Yeni düzenlemeye göre, fon hesabına olması ve içtüzükte hüküm bulunması şartıyla kredi alınması, finansman sağlanması, koruma amaçlı türev araç işlemleri yapılması veya fon adına taraf olunan benzer nitelikteki işlemlerde bulunması amacı ile fon malvarlığının teminat gösterilmesi ve rehnedilmesi mümkün hale getirilmiştir.
4. Yatırım Komitesi Üyelerinin Sorumluluğu
Yatırım komitesi üyelerinin sorumluluklarına ilişkin getirilen yeni düzenleme ile, fonun yatırım komitesi üyeleri, aldıkları kararlarla sınırlı olmak üzere, fonun girişim sermayesi portföyünün yönetiminden sorumlu hale getirilmiştir.
5. Şemsiye Fon Yapısı
GSYF Tebliği’nin 12. maddesinde fonların şemsiye fon olarak kurulamayacağına ilişkin açık hüküm Değişiklik Tebliği ile kaldırılarak 12. maddeden sonra gelmek üzere eklenen 12/A ve 12/B maddeleri ile girişim sermayesi yatırım fonlarının şemsiye fon veya fon sepeti fonu olarak kurulabilmesine imkân tanınmıştır. Bu yapı, birçok alt fonun tek bir çatı altında toplanmasına olanak tanırken, yatırımcılar için çeşitlendirilmiş bir portföy oluşturma fırsatı sunmaktadır.
6. Yurtdışı Yatırımlarla İlgili Düzenlemeler
GSY Tebliği’nin 18. maddesinde gerçekleştirilen değişiklik ile yurtdışı yatırımlar için geçerli olan kriterler güncellenmiş, girişim sermayesi yatırım fonlarının yatırım yapma yetkisi daha açık hale getirilmiştir. Buna göre, yurtdışındaki yatırımların GSYF kapsamında değerlendirilebilmesi için daha önce, yatırım yapılan şirketin varlıklarının %80’inin Türkiye’deki bağlı ortaklıklardan oluşması gerekirken, getirilen değişiklikle birlikte bu oran %51’e indirilmiştir. Yatırım yapılan şirketin varlıklarının değerlendirilmesinde hem yıllık finansal tablolar hem de en güncel tarihli finansal veriler göz önünde bulundurulacaktır.
Ayrıca, Türkiye’de kurulu şirketlerin anonim şirket olması zorunluluğu devam etmekle birlikte, yurtdışındaki yatırımlar açısından bu kısıtlama kaldırılarak yurtdışında kurulu hem limited hem de anonim şirketlere yatırım yapılabilmesi mümkün hale getirilmiştir.
Ek olarak, Tebliğ’in 23. maddesinde yapılan değişiklik ile yurtdışında yerleşik olup borsada işlem görmeyen şirketlere yapılan yatırımların fon değerinin %10’dan %15’e kadar çıkarılabileceği belirtilmiştir. Ancak, bu yatırımlar girişim sermayesi yatırımlarına dahil edilmeyecektir. Bu durum, girişim sermayesi yatırım fonlarının portföy çeşitliliğini artıracak ve yatırımcıların daha fazla fırsatla karşılaşmasını sağlayacaktır.
7. Yatırım Sınırlamaları ve Kaynak Taahhütleri
Değişiklik Tebliği ile GSYF Tebliği’nin 22. maddesinde gerçekleştirilen değişiklik uyarınca, nitelikli yatırımcılardan alınacak toplam kaynak taahhüt tutarı, asgari 5.000.000 TL’den 50.000.000 TL’ye çıkarılmıştır. Bu durum, büyük ölçekli yatırımcıların girişim sermayesi ekosistemine daha aktif katılımını teşvik etmeyi amaçlamaktadır.
Konuya ilişkin herhangi bir sorunuz olması halinde, bizlerle iletişime geçebilirsiniz.
Saygılarımla,
DT Hukuk
Av. Ayris Tarcan